April 10, 2019

January 15, 2019

January 15, 2018

October 5, 2017

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

SLAAPSTOORNISSEN

June 22, 2017

De meeste mensen slapen weleens een nacht niet goed. Als dat regelmatig voorkomt en je weet niet waardoor dat komt werkt dat zeer frustrerend. Je bent moe en je slaapt maar een paar uurtjes, of je kunt niet in slaap komen. En uiteindelijk als je echt lekker in slaap valt gaat de wekker. Resultaat is dat je moe wakker wordt.

Slaapstoornissen zijn meestal een symptoom va allerlei onderliggende oorzaken. Denk aan stress, overgang, fysieke pijn, medicatie, voeding, leefwijze, depressie, angst, spanning. Het spreekt voor zich dat werken aan deze klachten van belang is. Maar dat is makkelijke gezegd dan gedaan. Er zijn ook andere mogelijkheden om beter te kunnen slapen. Kijk maar wat bij je past en probeer het uit.

  • Zelfde tijdstip naar bed gaan en opstaan, regelmaat dus

  • Niet meer eten na 20 uur

  • Geen alcohol drinken, je denkt dat alcohol je beter doet slapen, het tegendeel is bewezen.

  • Even een rondje lopen voor dat je naar bed gaat (zonder telefoon, tanden al gepoetst, zodat je zo in bed kan stappen en nergens meer aan hoeft te denken)

  • Geen smartphone, tablet gebruiken na 20 uur (prikkels/licht van het scherm zorgt ervoor dat je wakker blijft)

  • Niet in bed gaan tv kijken

  • Regelmatig sporten

  • Zo weinig mogelijk koffie, alcohol drinken

  • Voor het slapen gaan een warm bad nemen

  • Voor het slapen een glas warme melk drinken met een beetje honing

  • Vermijd gember, cola etc

  • Drink meer kamille thee of valeriaan thee dat geeft rust. Andere kruiden zijn hop, citroenmelisse, ijzerhard en lavendel.

  • Masseer je eigen voeten met warme olie (of laat je masseren!!)

  • Voeg extra ghee toe aan je gerechten, neem dagelijks visolie. Olie en vetten leggen als het ware een beschermlaagje aan om het zenuwstelsel, zodat je prikkels minder intens binnenkomen

  • Soms leidt een tekort aan magnesium tot slaapstoornissen

Dan zijn er nog meer middelen die kunnen helpen om te gaan slapen. Dat kan ik dan beter voor je uittesten met de biotensor. Omdat het dan ook om gaat wat de oorzaak is, wat je eventueel al slikt aan medicatie en wat wel en niet zinvol is.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg me
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Praktijk voor Natuurgeneeskunde, Caroline Ambaum

Leendert Meeszstraat 46

2015 JS Haarlem

Kamer van Koophandel (55302025)

 

Email: praktijkambaum@xs4all.nl

Telefoon: 06-1362 8676

© Caroline Ambaum

Laatste update: 11-11-2019