April 10, 2019

January 15, 2019

January 15, 2018

October 5, 2017

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

De darmen. Functie en Voeding

February 1, 2017

 

De Darmen

Er valt veel te vertellen over de darmen; de dunnen darm en de dikke darm. De dunne darm is ongeveer 6 meter lang en zorgt voor het voortbewegen van voedsel.  In de dunne darm wordt het voedsel vermengt met het alvleeskliersap (aangemaakt in de alvleesklier) en met galvloeistof (aangemaakt in de lever). De enzymen in het alvleeskliersap zij nodig voor de vertering van eiwitten, vetten en suikers. Galsap zorgt voor de vertering van vetten. De nodige eiwitten, vetten suikers, vitaminen en mineralen worden door de wand van de dunne darm opgenomen in het bloed. Daarna gaat het weer naar de lever die er bruikbare stoffen van maakt. De dikke darm is iets van 1,5 meter lang. Deze onttrekt water, vitaminen en mineralen. Het vormt de ontlasting en duwt deze voort.

Voedsel komt dus via je mond binnen , gaat door de slokdarm naar je maag , dan via de dunne darm komt het in de dikke darm. Ooit zei een lerares verpleging tegen de klas “een prikkel mag je nooit verwaarlozen”!!

Volgens de Chinese orgaanklok is de optimale tijd voor de darmen in de ochtend tussen 5-7 uur.

Darmen staan voor verwerken van voedsel, maar ook voor verwerken van emoties.

De darmen worden vaak gezien als het tweede brein. Dat komt omdat de darmen een eigen zenuwstelsel heeft, het enterische zenuwstelsel. De hersenen en de darmen kunnen met elkaar communiceren via een bundel zenuwen, de nervus vagus. Deze verbinding wordt ook wel de hersen-darm-as genoemd. Goede voorbeelden hierbij: verliefdheid en vlinders in je buik; angst, piekeren en stress darmen met spijsverteringsklachten, diarree, migraine en maagklachten (misselijk), depressie en darmklachten.

 

Voeding:

Lijnzaad, vijgen, groenten (steef naar 400 gram per dag), volkoren producten, peulvruchten, fruit.

Salieblaadjes, oostindische kers, anijs, venkel, kamille, kardemom, pepermunt, engelwortel, braam, tormentil, peterselie, lavendel.

 

Wil je je darmen ontlasten?

Neem dan geen prikkelende stoffen als specerijen, ui. Vlees is zwaar om te verteren. Koffie en alcohol prikkelen de darmen. Koolsoorten, zuurkool, rauwkost kan zwaar liggen. Peulvruchten kunnen gassen geven.

 

Heb je klachten? Kom je er niet uit met je arts en met jezelf?

neem gerust contact met me op om te kijken of ik iets voor je kan betekenen.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg me
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Praktijk voor Natuurgeneeskunde, Caroline Ambaum

Leendert Meeszstraat 46

2015 JS Haarlem

Kamer van Koophandel (55302025)

 

Email: praktijkambaum@xs4all.nl

Telefoon: 06-1362 8676

© Caroline Ambaum

Laatste update: 11-11-2019